Lösenord gadget

söndag 23 mars 2014


Pedagogisk planering (pp) läsåret 2013/14 Uppsala Waldorfskola
Årskurs: 8
Lärare: Annica Lundgren
Period: NO och svenska och geografi
Ämnesområden som behandlas inom LGR11: geografi, svenska och biologi
________________________________________________________________________________

1)          Beskrivning av periodens waldorfpedagogiska syfte:
utvecklar sina kunskaper om olika livsformer och deras livsbetingelser växter och träd           
utvecklar kunskap om organismernas samverkan med varandra och sin omgivning    
har kunskap om människans roll i naturen både som vårdare och som brukare av naturresurserna
ha kunskap om livets utveckling på jorden, evolutionen
kunna läsa och förstå texter av olika slag: faktatexter
genom skrivandet få ett medel för kontakt och påverkan, tänkande och lärande samt ett
värdefullt redskap för fortsatta studier  
analysera, bearbeta och förbättra sitt språk självständigt och i samarbete med andra
 få kunskap om språkets funktion i naturvetenskapliga texter.   
få kunskaper om jordens förhållande till kosmos, solsystemets uppbyggnad och annan
grundläggande astronomi.
____________________________________________________________________________

2) Syfte enligt LGR11:
Genom undervisningen i geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande
ges förutsättningar att utveckla en medvetenhet om de sammanhang där geografiska kunskaper är viktiga och användbara.

Genom undervisningen i biologi ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika informationskällor.
Genom undervisningen ska eleverna utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa naturbruk och ekologisk hållbarhet.
Eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.
genomföra systematiska undersökningar i biologi,

Eleverna får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.
Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.


________________________________________________________________________________

3) Övergripande mål och riktlinjer: enligt LGR11:

Eleverna ska kunna:

* leva sig in i och förstå andra människors situation och utveckla en vilja att handla också med andra människors bästa för ögonen,

*visa respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

• i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av solidaritet mellan människor,

__________________________________________________________________________________________

4) Kunskapsområden och centralt innehåll enligt LGR11:
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. •

Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och
samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.

5) Kunskapskrav enligt LGR11:

I muntligt och skriftligt, presentationer sakligt kunna:
samtala om och diskutera frågor som rör naturbruk och ekologisk hållbarhet, arbeta praktiskt, ställa frågor och framföra åsikter med underbyggda argument.
genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån planeringar och frågeställningar och arbeta systematiskt utifrån dem
se och dokumentera biologiska sammanhang genom fältstudier och egna iakttagelser samt komplettera iakttagelsen/er med studier av de olika objekten.
söka, välja ut och sammanställa information från ett urval av källor och föra underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
förbereda och genomföra muntliga presentationer med fungerande struktur, innehåll och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven för underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till  deras samspel samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö
Eleven ser och förstår vad hållbar utveckling är ur ett geografiskt perspektiv med fokus på människan liv ur ett kulturellt perspektiv. Med exempel, argumentationer och beskrivningar kunna redogöra för geografiska och geologiska fenomen.


6) Det här ska jag kunna:
* se biologiska sammanhang genom praktiskt arbete med äppelträden på skolan och andra exempel som lektionerna tar upp. Kunna se dessa biologiska sammanhang i teoretisk och praktisk trädgårds-skötsel.
* Genom egna undersökningar skriva laboratorierapporter och skriftligt och muntligt presentera dem.
* Genom naturstudier se biologiska sammanhang. 
Förstå varför ekologisk hållbarhet är nödvändig och ge exempel på hur man kan verka för den genom alternativa metoder.
Kunna redovisa årstidernas lopp i Sverige och ge exempel några stjärnbilder och deras rörelse på himlen. Ge exempel på några planeter och hur de rör sig på himlen.
Genom iakttagelser och studier förstå hur Håga by vuxit fram och hur samspelet mellan natur och människa skapat förutsättningar för samspelet.

_________________________________________________________________________________
7) När?
Vecka 13, 14 och 15

Vecka
Lektioner
Arbetsuppgifter

13

Lektioner: Undersökande verksamhet – enskilda arbeten i skolbiblioteket:
Frågeställningar att besvara:
Hur beskär man äppelträd?
Varför beskär man dem som man gör.
Starta några biologiska experiment: beskriv uppgiften och tillvägagångssättet samt resultaten.
Rapporterna och skrivningarna ska rättas också av svenskläraren.



Arbeta enskilt med böcker i skolbiblioteket och söka fakta.
Föra anteckningar och beskriva vad föreläsningarna i fält innehållit.
 Anteckningar skrivs om till uppsatser med illustrativa bilder till texten. Frågeställningar besvaras i bilder och texter.
14
Hållbar utveckling och förnybara energikällor. Välj en metod och redovisa den skriftligt och muntligt.
Klimatförändringarna; vad beror de på Hur verkar de? ? Ge exempel och förklaringar skriftligt.
Föreläsningar om astronomi
Rapporter och skrivningar lämnas också in till svenskläraren för bedömning.
Skriftliga redovisningar med tecknade bilder utifrån föredrag och sökningar på bibliotek och internet.
15
Lokala ekologiska system samt samspelet mellan människan, samhället, kultur och naturen genom studier av Hågas historia genom tiderna.
Avsluta experiment och presentera dem.
Rapporterna och skrivningarna kommer också att rättas av svenskläraren.
Skriftliga och muntliga rapporter.




8) Metoder och arbetssätt:
Genom exkursioner arbetar klassen med skolans trädgård. Föreläsningarna presenteras i välbearbetade skriftliga texter och tecknar estetiskt välarbetade, adekvata illustrationer till texterna.
Egna studier i skolans bibliotek vid muntliga och skriftliga presentationer av eget valt ämne inom förnybara energikällor, ekologi – kultur -  samhällie vad finns det för samband i Håga by.
Experiment – om nödvndigt sök på skolbibliotek och internet.


Det är viktigt att du, om du blir sjuk eller är frånvarande, ser till att ta igen det lektionsinnehåll du missat.



9) Elevmedverkan:
Eleven kan påverka redovisningsform och lektionsupplägg. Eleven kan ge förslag på lektionsinnehåll, och om det är stämmer med kursinnehållet och tiden införlivas det i lektionerna.


10) Redovisningsformer och bedömning
Undervisningen bedrivs i föreläsningsform (om inget annat elevförslag kommer upp).
Redovisningarna sker skriftligt och muntlig med stöd av föreläsningar och blogg
. Med egna ord refereras lektionsinnehållet skriftligt och/eller muntligt.
Grupparbete- praktiskt arbete och skriftliga redovisningar i grupp.
Med hjälp av internet och böcker söker eleven mer fakta och fördjupar ämnet. De skriftliga och muntliga insatserna bedöms utifrån innehåll, relevans och fördjupning. Övriga egna arbeten som eleven väljer att lämna in bedöms utifrån relevans och innehåll.
Eleven samla in, bearbeta, värdera och presentera data.

Fältstudier av natur­ och kulturlandskap och samhällsplanering i närsamhället studeras, presenteras och bedöms.

<samarbetet i grupp bedöms samt gruppens muntliga och skriftliga presentation av ämnet.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala används i de olika formerna av elevarbeten.

11) Det här kommer läraren att bedöma

Morgonperiod
vecka
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
.


s
13
Du tar föreläsningsanteckningar och bearbetar dem (hemma) till adekvat skrift med några adekvata illustrationer.
Du arbetar med äppelträden och har omsorgen om dem som mål.

Du startar dina experiment och skriver ner en adekvat fråga samt beskriver laborationen i en skriftlig lab-rapport.

Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar, skriver om dem till din egen text och illustrerar dem med bilder.
Du tar föreläsnings- anteckningar och bearbetar dem väl (hemma) med en adekvat välskriven och innehållsrik text och adekvata estetiskt väl bearbetade illustrationer till texten. 
Du arbetar ambitiöst med äppelträden och är väl medveten om omsorgen och har det som fokus och mål
Du startar omsorgsfullt dina experiment och skriver kontinuerligt ner en väl formulerad och adekvat fråga samt beskriver väl laborationen i en skriftlig lab-rapport.

Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade illustrationer.
Du tar föreläsnings- anteckningar och bearbetar dem mycket väl (hemma) med en adekvat mycket välskriven och innehållsrik text och adekvata estetiskt mycket väl bearbetade illustrationer till texten.
Du arbetar mycket ambitiöst med äppelträden och är mycket väl medveten om omsorgen och har det som stort fokus och mål
Du startar mycket omsorgsfullt dina experiment och skriver kontinuerligt ner en mycket väl formulerad och adekvat fråga samt beskriver mycket väl laborationen i en skriftlig lab-rapport.

Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl bearbetade illustrationer.
14
Du väljer en förnybar energikälla. Du arbetar kontinuerligt och samarbetar i gruppen. Du skriver en text om den förnybara energikällan gruppen valt och förbereder ditt muntliga framträdande.
Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade illustrationer  
Du väljer en förnybar energikälla. Du arbetar väl och kontinuerligt och med gott samarbete i gruppen. Du skriver en bra text om den förnybara energikällan gruppen valt och förbereder ditt muntliga framträdande väl.
Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade illustrationer. 
Du väljer en förnybar energikälla. Du arbetar mycket väl och kontinuerligt och med mycket gott samarbete i gruppen. Du skriver en mycket bra text om den förnybara energikällan gruppen valt och förbereder ditt muntliga framträdande mycket väl. Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl bearbetade illustrationer
15
Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl bearbetade illustrationer-
Du arbetar med att ta reda på så mycket information som möjligt om Hågas historia och sammanställer den med hänsyn taget till naturens samspel med människan och människans förändringar av landskapet.
Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade illustrationer.
Du arbetar med att ta reda på så mycket information som möjligt om Hågas historia och sammanställer den väl och fokuserat på naturens samspel med människan och människans förändringar av landskapet.
Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl bearbetade illustrationer.
Du arbetar med att ta reda på så mycket information som möjligt om Hågas historia och sammanställer den mycket väl och fokuserat på ett genomtänkt sätt på naturens samspel med människan och människans förändringar av landskapet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.