Pedagogisk
planering (pp) läsåret 2013/14 Uppsala Waldorfskola
Årskurs: 8
Lärare: Annica Lundgren
Period: NO och svenska och geografi
Ämnesområden som
behandlas inom LGR11: geografi,
svenska och biologi
________________________________________________________________________________
1)
Beskrivning av
periodens waldorfpedagogiska syfte:
utvecklar sina kunskaper om olika
livsformer och deras livsbetingelser växter och träd
utvecklar kunskap om organismernas
samverkan med varandra och sin omgivning
har kunskap om människans roll i naturen
både som vårdare och som brukare av naturresurserna
ha kunskap om livets utveckling på jorden,
evolutionen
kunna läsa och förstå texter av olika
slag: faktatexter
genom skrivandet få ett medel för kontakt
och påverkan, tänkande och lärande samt ett
värdefullt redskap för fortsatta studier
analysera, bearbeta och förbättra sitt
språk självständigt och i samarbete med andra
få
kunskap om språkets funktion i naturvetenskapliga texter.
få kunskaper om jordens förhållande till
kosmos, solsystemets uppbyggnad och annan
grundläggande astronomi.
____________________________________________________________________________
2) Syfte enligt
LGR11:
Genom
undervisningen i geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att:
utvecklar en geografisk referensram och
ett rumsligt medvetande
ges förutsättningar att utveckla en
medvetenhet om de sammanhang där geografiska kunskaper är viktiga och
användbara.
Genom undervisningen i biologi ska
eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna
upplevelser och aktuella händelser.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar
att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika
typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna
utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och
olika informationskällor.
Genom undervisningen ska eleverna
utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av
naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Eleverna ges förutsättningar att hantera
praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa naturbruk och
ekologisk hållbarhet.
Eleverna ges förutsättningar att hantera
praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa, naturbruk och
ekologisk hållbarhet.
genomföra
systematiska undersökningar i biologi,
Eleverna
får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och
för skilda syften.
Det
innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla
språket för att tänka, kommunicera och lära.
Undervisningen
ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta
texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till
att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska
undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och
kritiskt värderar information från olika källor.
________________________________________________________________________________
3) Övergripande mål och riktlinjer:
enligt LGR11:
Eleverna
ska kunna:
*
leva sig in i och förstå andra människors situation och utveckla en vilja att
handla också med andra människors bästa för ögonen,
*visa respekt för och omsorg om
såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
•
i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av solidaritet mellan människor,
__________________________________________________________________________________________
4) Kunskapsområden
och centralt innehåll enligt LGR11:
Människans
påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och
samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Lokala
ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar.
Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala
ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
Människans
påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och
samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Människans
påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och
samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Sambandet
mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och
teorier. • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och
skriftliga rapporter. •
Källkritisk
granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och
samhällsdiskussioner
med koppling till biologi.
Fältstudier
av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
Centrala
ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Förnybara energitillgångar, till exempel
sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.
5) Kunskapskrav
enligt LGR11:
I muntligt och
skriftligt, presentationer sakligt kunna:
samtala om och diskutera frågor som rör
naturbruk och ekologisk hållbarhet, arbeta praktiskt, ställa frågor och
framföra åsikter med underbyggda argument.
genomföra fältstudier och andra
undersökningar utifrån planeringar och frågeställningar och arbeta systematiskt
utifrån dem
se och dokumentera biologiska sammanhang
genom fältstudier och egna iakttagelser samt komplettera iakttagelsen/er med
studier av de olika objekten.
söka, välja ut och sammanställa
information från ett urval av källor och föra underbyggda resonemang om informationens
och källornas trovärdighet och relevans.
förbereda och genomföra muntliga
presentationer med fungerande struktur, innehåll och anpassning till
syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven för underbyggda resonemang
om klimatförändringar och olika förklaringar till deras samspel samt deras konsekvenser för
människa, samhälle och miljö
Eleven ser och förstår vad hållbar utveckling är ur ett
geografiskt perspektiv med fokus på människan liv ur ett kulturellt perspektiv.
Med exempel, argumentationer och beskrivningar kunna redogöra för geografiska
och geologiska fenomen.
6) Det här ska jag
kunna:
* se biologiska sammanhang genom praktiskt arbete med äppelträden på
skolan och andra exempel som lektionerna tar upp. Kunna se dessa biologiska
sammanhang i teoretisk och praktisk trädgårds-skötsel.
* Genom egna undersökningar skriva laboratorierapporter och skriftligt
och muntligt presentera dem.
* Genom naturstudier se biologiska sammanhang.
Förstå varför ekologisk hållbarhet är nödvändig och ge exempel på hur
man kan verka för den genom alternativa metoder.
Kunna redovisa årstidernas lopp i Sverige och ge exempel några
stjärnbilder och deras rörelse på himlen. Ge exempel på några planeter och hur
de rör sig på himlen.
Genom iakttagelser och studier förstå hur Håga by vuxit fram och hur
samspelet mellan natur och människa skapat förutsättningar för samspelet.
_________________________________________________________________________________
7) När?
Vecka 13, 14 och 15
Vecka
|
Lektioner
|
Arbetsuppgifter
|
13
|
Lektioner: Undersökande verksamhet –
enskilda arbeten i skolbiblioteket:
Frågeställningar att besvara:
Hur beskär man äppelträd?
Varför beskär man dem som man gör.
Starta några biologiska experiment:
beskriv uppgiften och tillvägagångssättet samt resultaten.
Rapporterna och skrivningarna ska
rättas också av svenskläraren.
|
Arbeta enskilt med böcker i skolbiblioteket
och söka fakta.
Föra anteckningar och beskriva vad
föreläsningarna i fält innehållit.
Anteckningar skrivs om till uppsatser med
illustrativa bilder till texten. Frågeställningar besvaras i bilder och
texter.
|
14
|
Hållbar utveckling och förnybara
energikällor. Välj en metod och redovisa den skriftligt och muntligt.
Klimatförändringarna; vad beror de på
Hur verkar de? ? Ge exempel och förklaringar skriftligt.
Föreläsningar om astronomi
Rapporter och skrivningar lämnas
också in till svenskläraren för bedömning.
|
Skriftliga redovisningar med tecknade
bilder utifrån föredrag och sökningar på bibliotek och internet.
|
15
|
Lokala ekologiska system samt
samspelet mellan människan, samhället, kultur och naturen genom studier av
Hågas historia genom tiderna.
Avsluta experiment och presentera
dem.
Rapporterna och skrivningarna kommer
också att rättas av svenskläraren.
|
Skriftliga och muntliga rapporter.
|
8) Metoder och
arbetssätt:
Genom exkursioner arbetar klassen med skolans trädgård.
Föreläsningarna presenteras i välbearbetade skriftliga texter och tecknar estetiskt välarbetade, adekvata
illustrationer till texterna.
Egna studier i skolans bibliotek vid muntliga och skriftliga
presentationer av eget valt ämne inom förnybara energikällor, ekologi – kultur
- samhällie vad finns det för samband i
Håga by.
Experiment – om nödvndigt sök på skolbibliotek och internet.
Det är viktigt att du, om du blir sjuk
eller är frånvarande, ser till att ta igen det lektionsinnehåll du missat.
9) Elevmedverkan:
Eleven
kan påverka redovisningsform och lektionsupplägg. Eleven kan ge förslag på
lektionsinnehåll, och om det är stämmer med kursinnehållet och tiden införlivas
det i lektionerna.
10)
Redovisningsformer och bedömning
Undervisningen
bedrivs i föreläsningsform (om inget annat elevförslag kommer upp).
Redovisningarna
sker skriftligt och muntlig med stöd av föreläsningar och blogg
. Med egna ord
refereras lektionsinnehållet skriftligt och/eller muntligt.
Grupparbete-
praktiskt arbete och skriftliga redovisningar i grupp.
Med hjälp av
internet och böcker söker eleven mer fakta och fördjupar ämnet. De skriftliga
och muntliga insatserna bedöms utifrån innehåll, relevans och fördjupning.
Övriga egna arbeten som eleven väljer att lämna in bedöms utifrån relevans och
innehåll.
Eleven
samla in, bearbeta, värdera och presentera data.
Fältstudier
av natur och kulturlandskap och samhällsplanering i närsamhället studeras,
presenteras och bedöms.
<samarbetet
i grupp bedöms samt gruppens muntliga och skriftliga presentation av ämnet.
Centrala ord och
begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala används i de olika formerna
av elevarbeten.
11) Det här kommer
läraren att bedöma
Morgonperiod
vecka
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
.
|
|
|
s
|
13
|
Du tar
föreläsningsanteckningar och bearbetar dem (hemma) till adekvat skrift med
några adekvata illustrationer.
Du arbetar med
äppelträden och har omsorgen om dem som mål.
Du startar dina
experiment och skriver ner en adekvat fråga samt beskriver laborationen i en
skriftlig lab-rapport.
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar, skriver om dem till din egen text
och illustrerar dem med bilder.
|
Du tar
föreläsnings- anteckningar och bearbetar dem väl (hemma) med en adekvat
välskriven och innehållsrik text och adekvata estetiskt väl bearbetade
illustrationer till texten.
Du arbetar
ambitiöst med äppelträden och är väl medveten om omsorgen och har det som
fokus och mål
Du startar
omsorgsfullt dina experiment och skriver kontinuerligt ner en väl formulerad
och adekvat fråga samt beskriver väl laborationen i en skriftlig lab-rapport.
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade
illustrationer.
|
Du tar
föreläsnings- anteckningar och bearbetar dem mycket väl (hemma) med en
adekvat mycket välskriven och innehållsrik text och adekvata estetiskt mycket
väl bearbetade illustrationer till texten.
Du arbetar mycket
ambitiöst med äppelträden och är mycket väl medveten om omsorgen och har det
som stort fokus och mål
Du startar mycket
omsorgsfullt dina experiment och skriver kontinuerligt ner en mycket väl
formulerad och adekvat fråga samt beskriver mycket väl laborationen i en
skriftlig lab-rapport.
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl
bearbetade illustrationer.
|
14
|
Du väljer en
förnybar energikälla. Du arbetar kontinuerligt och samarbetar i gruppen. Du
skriver en text om den förnybara energikällan gruppen valt och förbereder
ditt muntliga framträdande.
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade
illustrationer
|
Du väljer en
förnybar energikälla. Du arbetar väl och kontinuerligt och med gott samarbete
i gruppen. Du skriver en bra text om den förnybara energikällan gruppen valt
och förbereder ditt muntliga framträdande väl.
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade
illustrationer.
|
Du väljer en
förnybar energikälla. Du arbetar mycket väl och kontinuerligt och med mycket
gott samarbete i gruppen. Du skriver en mycket bra text om den förnybara
energikällan gruppen valt och förbereder ditt muntliga framträdande mycket
väl. Du arbetar kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en
egen mycket väl bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med
lay-out och mycket väl bearbetade illustrationer
|
15
|
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl
bearbetade illustrationer-
Du arbetar med
att ta reda på så mycket information som möjligt om Hågas historia och
sammanställer den med hänsyn taget till naturens samspel med människan och
människans förändringar av landskapet.
|
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig om lay-out och väl bearbetade
illustrationer.
Du arbetar med
att ta reda på så mycket information som möjligt om Hågas historia och
sammanställer den väl och fokuserat på naturens samspel med människan och
människans förändringar av landskapet.
|
Du arbetar
kontinuerligt med föreläsningsanteckningar och skriver ner en egen mycket väl
bearbetad och omskriven text. Du bemödar dig stort med lay-out och mycket väl
bearbetade illustrationer.
Du arbetar med
att ta reda på så mycket information som möjligt om Hågas historia och
sammanställer den mycket väl och fokuserat på ett genomtänkt sätt på naturens
samspel med människan och människans förändringar av landskapet.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.